صنایع دستی
قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید
www.takcarpet.blogfa.com www.takcarpet.ir
روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید
نگارگری یانقاشی سنتی ایرانی فرآیندی است که طی آن رنگ برروی سطح بوم
یاکاغذ به وسیله قلموایجادنقش میکند.درحقیقت نگارگری مفهوم عام داردوروش ها
وسبک های گوناگون نقاشی ایرانی شامل می شودچه آنهاکه درکتاب ونسخه های خطی
صورت گرفته وچه آنها که بردرودیواربناهاوبوم های دیگرانجام شده است.درنحوه
اجرامی توان گفت استادکارپس ازآماده سازی سطح کارکه بسیاربااهمیت نیزمی
باشدطرح رابه وسیله قلم موهائی بااندازه های مختلف بربوم نقش اندازی،قلم
گیری وسپس بارنگهای محلول درآب رنگ آمیزی می کند.بهترین قلموهاازموی
گربه،سنجاب وسمورمی باشدکه ضمن مجعدنشدن بسیارانعطاف پذیرمی باشند.پس ازرنگ
آمیزی نقاشی قلم گیری وپرداز می شود وجزئیات کاردرآن تکمیل می
گردد.هنرمندنگارگردربهترین حالت کارخویش آنچه راکه درپرده خیال دیده است به
تصویرمی کشد.وی فضائی راخلق می کندکه ضمن به کارگیری عناصرجسمی،روابط مادی
درآن به گونه ای دیگربیان شده است.عالمی که این نقاشان تصویرمی کنند عالمی
است متفکران وفلاسفه آن رااقلیم هشتم یاعالم مثال نامیده اند.هدف این
هنرنمایان ساختن فضائی است که بافضای عادی وجسمانی متفاوت است.حضورچنین
قلمروئی درنقاشی ایرانی به زبان رمز،تمثیل وتخیل وروشهای خاص آن ممکن می
گردد.نگارگری درایران نتنها سابقه کهن دارد بلکه درهمه هنرهای ایرانی به
گونه ای عمیق نفوذنموده است وبه عنوان رشته ای پایه درخورتوجه می
باشد.اولین آثاری که بتوان نام نقاشی برآنهنهاد،درغاردوشه لرستان باحدودهشت
تاده هزارسال قدمت است.باوروداسلام به ایران نگارگری بیش
ازهرچیزدرمصورسازی کتب جلوه نمود.اولین باردرتاریخ ایران مصورسازی کتب به
شکل کارگاهی ودرمجموعه ربه رشیدی انجام گرفت که این امرحاکی ازپیشرفت
نگارگری ایران می باشد.دردوره های مختلف هنرمندایرانی باذوق وسلیقه خویش
ترکیب بندی ها وتغییرات گوناگونی رادرنگارگری دنبال نمودندکه موجب خلق
مکاتب هنری بسیاری دراین زمینه گردیدمانندمکتب بغداد،مکتب بخاراومکتب تبریز
ومکتب شیرازو....هرکدام ازاین مکاتب ویژگی های منحصربه فردخودرادارندولی
به طورکلی مهمترین ویژگی ایرانی تجلی برتری جهانی تمثیلی وتخیلی برجهان
عینی محسوس می باشد.ازمیان شاخصه های این نقاشی می توان این مواردرا
برشمرد:حذف پرسپکتیو،گسترش فضاازپائین به بالا،قرارگرفتن درتصویربه لحاظ
مرتبه معنوی ومادی،عدم وجودنوردرصحنه،استفاده ازرنگهای درخشان وتخت
ومتنوع،عدم حجم سازی وسایه روشن انداختن،اهمیت یکسان انسان وطبیعت.درادامه
این روندمکاتب نو وشیوه های متفاوتی دارد نقاشی ایرانی می گرددولی نقاشی
سنتی باپشتوانه ای غنی همچنان جایگاه خویش راحفظ نموده است.
در سفر به کاشان، از چه مکان هایی دیدن کنیم؟ (قسمت اول)
قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید
www.takcarpet.blogfa.com www.takcarpet.ir
روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید
شهر کاشان، یکی از شهرستانهای استان اصفهان است که به دلیل وجود جاذبههای گردشگری متنوع، در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سالانه علاقهمندان بسیاری، برای بازدید از جاذبهها و دیدنیهای ارزشمند ایران کهن، به این شهر سفر میکنند.
قطعا یکی از زیباترین و دوستداشتنیترین مکانهای دیدنی در شهر کاشان، باغ زیبای فین است که میتوان از آن به عنوان نمونهی کاملی از باغهای ایرانی نام برد. این مکان از لحاظ تاریخی نیز بسیار مهم و ارزشمند بوده است، به گونهای که در «تاریخ قم» از کهنترین منابع تاریخی در این باره چنین نوشته شده است
«بناها و کاریزهای فین به امر جمشید احداث شده است»
محوطهای چشمنواز و مطبوع که از گذشتههای دور مورد توجه پادشاهان قرار داشته و در دوران دیگر حکمرانان تاریخ از جمله «آل بویه» و «ایلخانان» گسترش یافته و در برخی دوران نیز بازسازی شده است.
زندگینامه محمد غفاری " کمال الملک کاشانی
قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید
www.takcarpet.blogfa.com www.takcarpet.ir
روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید
محمد غفاری، ملقب به کمال الملک، نقاش شهیر ایرانی در سال 1224 در کاشان به دنیا آمد و تعدادی از اعضای خانواده اش اهل هنر و نقاشی بودند.درچند ماهگی اورابه”کلده”دهی بسیار سرسبز وخوش آب و هوا در نزدیکی کاشان بردند.طبع حساس ودل نازک محمد در روستای سرسبز که شکوه کوهستانش چشم را خیره میکرد پرورش می یافت وقلب او مالامال از عشقی سرشار به طبیعت می شد . از تنور تکه ذغالی بر می داشت و روی دیوارها ،ورقهای حساب و کتاب پدر ،زین اسب ها و گاهی دور از چشم پدر و مادرش بر روی دیوار سفید شده با گچ اتاق نقاشی می کرد .نقشهای مختلفی می زد و بیشتر درخت صنوبر را می کشید که روی تپه کنار نهر روییده بود .محمد با آن سن کم از ده بیرون می رفت .کنار آن صنوبر می نشست و ساعتها به آن خیره می شد ،به رنگها و برگهای مختلفی که پیدا می کرد ،به پوسته ضخیم و قهوه ای آن و به تصویر مواج درخت که بر سطح زلال نهر می افتاد ،بعد سر می چرخاند و کوه را که می دید دلش از هیبتش می لرزید ، به هیجان می آمد و چنان محو شکوه آن می شد که صدای مادرش را نمی شنید . محمد ...محمد جان ....کجایی؟ چرا جواب نمی دهی ؟ مادر می دانست که پسرش مثل همیشه کنار درخت صنوبر محو تماشای طبیعت است . « خدای نکرده اگر اتفاق بیفتد ...آن وقت من چه بکنم؟» و محمد هربار به جای اینکه پاسخی به مادر بدهد ، از کشف تزه ای که کرده بود سخنمی گفت و خشم مادر به مباهاتی شیرین مبدل می شد .یکبار عاب بزرگی را کشف کرده بود که بر فراز کوه پرواز می کرد ، اوج می گرفت و یکباره به شتاب و بی آنکه بال بزند بسوی زمین تن رها می کرد و فرود می آمد .محمد اگر در خانواده ای معمولی بدنیا آمده بود ، بی شک بخاطر نقاشی در دفتر حساب و کتاب پدرش تنبیه می شد . اما پدر دست نوازش بر سر او کشیده و با دادن یک دسته کاغذ و مداد خوب او را تشویق می کرد .در خانواده او هنر و بخصوص نقاشی از اهمیت ممتازی برخوردار بود .
آیین نقاره زنی در کاشان
قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید
www.takcarpet.blogfa.com www.takcarpet.ir
روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید
آیین نقاره زنی
آیین نقاره زنی در ماه مبارک رمضان در اصفهان در میدان نقش جهان در طبقه دوم قیصریه سالها پیش بخصوص در هنگام افطار ونیز در موقع سحر انجام می شده است . تا مردم در محله های اطراف از خواب بیدار شوند و برای خوردن سحری آماده باشند.
در شهر کاشان نیز در هنگام سحر برای بیدار کردن مردم دو ساعت قبل از اذان صبح نقاره می نواختند. نقاره طبل ودهل بود که در گلدسته ای در وسط شهر کاشان نواخته می شد .نقاره آخرین زمانی نواخته می شد که باید اذان صبح گفته می شد ومردم می فهمیدند که باید دست از خوردن بکشند . در کاشان سحر خوانی ومناجات هم در سحر های ماه رمضان مرسوم بوده است .
زندگینامه ملا محمد مهدی نراقی
قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید
www.takcarpet.blogfa.com www.takcarpet.ir
روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید
زندگینامه ملا محمد مهدی نراقی
حاج
ملا محمدمهدی بن ابیذر فاضل نراقی معروف به «محقق نراقی» کنار فرزندش ملا
احمد نراقی در نجف اشرف مدفون است. این دو به فاضلین نراقی معروف اند. او
از مهادی اربعه است.
تولد ملا محمدمهدی نراقی
شهر
زیبا و تاریخی کاشان در طول تاریخ به «دارالمؤمنین» معروف بوده است.
همواره عالمان بزرگ و نامیِ فراوانی از آن ظهور کردهاند و جهان اسلام از
وجود نورانی آنان بهرههای چشمگیری برده است.[۱] دانشمندانی که هر کدام با
تألیفات خود در رشتههای گوناگون چراغ هدایت شدند و یکی پس از دیگری در
عرصههای علم و حکمت درخشیدند و بر زیباییهای این شهر جلوه دیگر بخشیدند.
در
این شهر با افول هر ستاره، ستارهای دیگر طلوع میکند. در سال 1091 ق.
هنگامی که دانشمند توانگر ملا محسن فیض کاشانی چشم از دنیا فرومیبندد. از
آن پس فروغ و نشاط معنوی شهر کاشان رو به افول و خمودی مینهد. این شهر
حدود چهل سال زانوی غم به بغل میگیرد و به انتظار طلوع ستاره درخشان دیگر
مینشیند.[۲] تا این که در سال 1128 ق. در نراق ـ یکی از روستاهای اطراف
کاشان ـ نوزادی از مادر متولد میشود. پدر وی که ابوذر نام داشت و از
کارگزاران ساده دولتی بود به امید این که فرزندش از ناشران حقیقی شریعت
محمدی صلی الله علیه و آله و از منتظران واقعی حضرت مهدی عجل الله تعالی
فرجه شریف باشد نام او را «محمدمهدی» میگذارد.[۳]
تحصیلات ملا محمدمهدی نراقی
این
فرزند دوران کودکی و نوجوانی را در روستای نراق سپری میکند. در همان اوان
نوجوانی علاقه شدیدی نسبت به تحصیل علم و آگاهی از واقعیتهای هستی در
وجود خود احساس میکند. پس فرصت را از دست نداده، با ذوق و شوق فراوان
آماده یادگیری علوم و معارف اسلامی میشود. بدین سان محمدمهدی آوای هجرت سر
میدهد و برای ثبت نام در مدرسه علوم دینی کاشان به سوی آن دیار روانه
میگردد.
حوزههای
علمیه آن دوران از نظر پذیرش، برنامه روشن و ثابتی نداشت. هر علاقهمندی
تنها با مراجعه و معرفی آوردن از سوی روحانی محل میتوانست به آسانی وارد
مدرسه شود و از همان روز در پای درس استاد، حق حضور داشته باشد. او نیز این
مرحله را پشت سر میگذارد و یکی از حجرههای مدرسه را برای مطالعه و اقامت
شبانهروزی خود انتخاب میکند.
البته
سادگی ورود عاشقان حقیقت به حوزههای علمیه بدان معنا هم نبود که از هیچ
نوع نظم و برنامهای برخوردار نباشد، بلکه طلاب علاوه بر این که زیر نظر
استادان دلسوز و پرتلاش راهنمایی شده، پرورش مییافتند. در طول دوران تحصیل
خود، امتحانهای سخت و گوناگونی از قبیل فقر، بیماری، کمبود استاد و
مشکلات خانوادگی و... را یکی پس از دیگری از سر میگذراندند. به این ترتیب
تنها افرادی میتوانستند در این مرحله حساس قبول شده، نمره عالی بدست آورند
که از روحیه قوی، علاقه، پشتکار و انگیزه الهی برخوردار باشند و تنها این
گروه بودند که تا آخر نیز در این سنگر پرخطر میماندند و از کیان اسلام و
مسلمانان دفاع میکردند.
هنور
نتیجه این مرحله از آزمون در مورد محمدمهدی درست روشن نشده بود. معلوم
نبود وی در جرگه کدام یک از این دو گروه قرار خواهد گرفت. آیا به سرنوشت آن
کسانی دچار خواهد شد که با اندک گرفتاری و دشواری، درس و بحث و مدرسه را
رها کردند و رفتند یا این که آستین همت بالا زده، طریق عشق و عرفان در پیش
میگیرد؟ در هر صورت او با توکل به خداوند یکتا و تکیه بر اراده آهنین،
تلاش مخلصانه خویش را پی میگیرد و در حلقه درس اندیشمند توانا مرحوم «ملا
جعفر بیدگلی» حاضر میشود. چندین سال از محضر پرفیض این عالم فرزانه
خوشههای علم و حکمت میچیند و دوره مقدمات، سطح و مقداری از دروس عالی را
در شهر کاشان به پایان میرساند.[۴]