مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

 مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید

    www.takcarpet.blogfa.com       www.takcarpet.ir 

روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

 

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان بنای مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از باشکوهترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران به شمار می آید. این بنا در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده است.

 

ساختمان این مدرسه با سرمایه شخصی به نام حاج محمد تقی خانبان طی سال های 1250تا1260 هجری قمری جهت استفاده نماز جماعت و درس و بحث داماد خود، ملا مهدی نراقی دوم، برادر ملا احمد نراقی، ملقب به آقابزرگ بنا شده و به این نام معروف شده است.


مسجد و مدرسه آقا بزرگ؛ کاشان تمامی این بنا از جمله گنبد که جزو بزرگترین گنبدهای آجری است با آجر ساخته شده و تزئینات بکار رفته در این بنا عبارت است از: کاشی کاری، آجرکاری، کتیبه های نفیس گچی و کاشی، مقرنس کاری، خطاطی ثلث و نستعلیق و نقاشی، که نقاشی این مدرسه توسط استاد محمد باقر قمصری صورت گرفته است. کتیبه های خطوط مسجد توسط اساتید برجسته خوشنویس کاشان از جمله: محمد ابراهیم (جد خاندان معارفی)، محمد حسین (جد خاندان ادیب) و بسلمه های طغری توسط سید صادق کاشانی نوشته شده است.

  

ادامه مطلب ...

با «هنر سنگینه‌سازی» آشنا شوید + عکس

 با «هنر سنگینه‌سازی» آشنا شوید + عکس

قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید

    www.takcarpet.blogfa.com       www.takcarpet.ir 

روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید

لعاب فیروزه ای, هنر سنگینه‌ سازی

هنرمند سنگینه‌ساز، سفالگری است که اشیاء سفالی خود را از خمیر شیشه‌ای که با لعاب قلیایی فیروزه‌ای لیقه شده است می‌سازد. در این مقاله با این هنر بیشتر آشنا می‌شوید.

هنر ساختن ظروف به این شیوه هنوز هم پایدار است و کسانی که این کار را انجام می دهند عتیقه ساز یا سنگینه ساز نامیده می شوند. این قبیل ظروف در اصفهان نظیر کاشان و قم ساخته می شود و بیشتر آن در شهر قم ساخته شده و به زواری که برای زیارت حضرت معصومه به آن شهرستان می‌آیند فروخته می‌شود و این خود جزو سنت‌ها شده که زوار گلدان یا کاسه‌ای را از قم خریداری و با خود ببرند و البته نباید فراموش کرد که مهره‌های فیروزه‌ای خمیری (خرمهره) را نیز برای شکون خریداری می‌کنند .

گل اینگونه سفال از 70 تا 80 درصد در کوهی سفید یا چخماق، ده تا 20 درصد خاک بسیار نرم به نام گل بوته یا گل سفید آنقدر نرم است که سفالسازان امروزی آن را گل نرم می‌نامند و 10 درصد خمیر شیشه با همان ترکیباتی که در مورد لعابسازی گفتیم، ساخته می شود. بهترین گِل چاه ریسه است که از دهاتی در حدود 80 کیلومتری اصفهان که معادن فراوانی دازد بدست می آید. پس از آنکه این خاک را کندند مقداری آب روی آن می‌ریزند و بدین ترتیب دوغابی تهیه می‌شود که آن را به وسیله پارچه‌ای صاف می کنند تا ذرات زبر و درشت آن جدا شود. با سنگ چخماق خمیر شیشه به همان طریق که در لعاب سازی گفتیم عمل می‌کنند.

تمام ترکیبات به دقت وزن و آمیخته شده و سپس با پا آن را مالـش می‌دهند گلـی که به دسـت می‌آید کشـش گل خـاک رس معمولی را ندارد ولی می‌توانند آن را روی چرخ بسازند. کوزه گر معمولی تمام ظرف‌های خودش را به صورت یک تکه یا یک فصلی چرخ می‌کند در صورتی که سنگینه‌ساز برایش آسانتر است که آن را دو تکه یا دو فصلی چرخ کند و حتی شاید هم سه فصلی. یا هر فصل را جداگانه روی چرخ کشیده و می گذارند تا بخشکد .

 

ادامه مطلب ...

مخمل‌بافی، شکوه هنر بافندگی ایران

 مخمل‌بافی، شکوه هنر بافندگی ایران

قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید

    www.takcarpet.blogfa.com       www.takcarpet.ir 

روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید

هنر سنتی, مخمل‌بافی, هنر بافندگی ایران

تاریخ واقعی مخمل بافی در پرده ابهام است، قدیمی ترین مخمل ایرانی شناخته شده در موزه هنرهای تزئینی پاریس است و کارشناسان زمان بافت آن را از سده دوازدهم یا پانزدهم میلادی معین کرده اند، این پارچه نفیس در قرن شانزدهم از جمله صادرات مهم ایران به شمار می رفته است.

 

برخی محققان، آغاز پیدایش مخمل را به قرون اولیه اسلامی نسبت می دهند، در دوران آل بویه و سلجوقی نیز پس از افت و رکود زری بافی، بافندگان کاشانی برای جلد کتاب قرآن درصدد برآمدند تا پارچه ای با ارزش و در شان این کتاب ابداع کنند تا از طریق آن قرآن را حفظ کنند. در زمان صفویان مخمل نیز در کنار دیگر صنایع نساجی بیش از پیش شکوفا شده و پیشرفت های چشمگیری در نوع بافت، رنگ آمیزی، طرح و نقشه آن بوجود آمد. در این دوره مخمل های منقوش با پرز یکدست و گاه مخمل برجسته با تار و پودی از طلاو نقره بافته می شد.

هنر سنتی, مخمل‌بافی, هنر بافندگی ایران

مخمل کاشان از دیرباز شهرت فراوان داشته و در دوره قاجار نیز بیش از 42 نوع پارچه از جمله پارچه های زربافت، مخمل، اطلس و حریر در این شهر تولید می شده است، اما از این دوره به بعد با ورود پارچه های خارجی و ماشینی شدن کارخانه های مخمل بافی از رونق آن کاسته شده که امروزه شاهد فقط یک کارگاه مخمل بافی که با تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و هنرمندان این رشته احیا شده است، هستیم.
 

ادامه مطلب ...

خانه‌ی عامری‌ها، خانه‌ی تاریخی خوش‌شانس!

 خانه‌ی عامری‌ها، خانه‌ی تاریخی خوش‌شانس!

قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید

    www.takcarpet.blogfa.com       www.takcarpet.ir 

روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید

 کاشان، محله‌ی «سلطان میراحمد»، خیابان علوی، سرراست‌ترین آدرس برای رسیدن به بیش از نیمی از بناها و خانه‌های تاریخی این شهر است، خانه‌ی «طباطبایی‌ها»، «بروجردی‌ها»، «احسان»، «عباسیان»، «منوچهری» و «عامری‌ها».

خانه‌هایی که اگر بخواهید هریک را به‌عنوان خانه‌ی برتر از نظر معماری، هنر و زیبایی انتخاب کنید، ریسک بزرگی است، چون معماری، تزیینات، نحوه‌ی ساخت و هنر به‌کار رفته در هریک، ارزش خاصی دارد.

اما تفاوت این خانه‌های ارزشمند با خانه‌های تاریخی شهرهایی مانند تهران، شیراز و اصفهان قابل تأمل است؛ تفاوتی از زمین تا آسمان، در توجه و نوع استفاده‌ای که اکنون از آن‌ها می‌شود؛ هتل و موزه، در مقابل منقل‌خانه و خرابه!

  خانه‌ی عامری‌ها,بنای تاریخی خانه‌ی عامری‌ها

حیاط در دست مرمت خانه‌

«خانه‌ی عامری‌ها» نمونه‌ی شاخصی از خانه‌های تاریخی خوش‌شانس در کاشان است که هرچند حدود 30 سال پیش، 10 حیاط آن به زباله‌دانی مردم محله، محل فروش سیمان یا مکانی برای ماشین‌های قراضه تبدیل شده بود، اما حالا به‌خاطر توجه و مرمت، زیبایی به حیاط‌ها بازگشته و کاربری‌های متفاوتی به هر کدام از حیاط‌ها، اتاق‌ها و بخش‌های مختلف خانه داده شده است.‌
 

ادامه مطلب ...