صنایع دستی و سوغات کاشان
قبل از دیدن تصاویر زیر به سایت های زیبای زیر نیز سری بزنید
www.takcarpet.blogfa.com www.takcarpet.ir
روی یکی از سایت های بالا دیدن نمایید تا زیباترین و نفیس ترین کالا را جهت دکوراسیون خانه ببینید
باد آباد مهین خطه کاشان که مدام
مهد هوش و خرد و صنعت و بینایی بود
هر که برخاست به هر پیشه ز شهر کاشان
در فن خویشتنش فرط توانایی بود
معنی کاش جمیلست و ظریفست و از اوست
لغت کشی ، کش معنی رعنایی بود
کش و کشمیر و دگر کاشمر و کاشغر است
جای هایی که عبادتگه بودایی بود
لغت کاسه و کاس است هم از کاشه و کاش
معبد و جایگه جشن دلاسایی بود
آجر و کاسه رنگین را کاشی خواندند
وین هم از نقش خوش و لون تماشایی بود
لغت کاسه و کاس است هم از کاشه و کاش
زآنکه پر نقش گل و بوته مینایی بود
در تمنای خوشی نیز بگویند : ایکاش
در فراق توام آرام و شکیبایی بود
صنعت کاشی از اینجا به دگرجای رسید
کاین هنر ویژه این شهر به تنهایی بود
فرش زیباش کنون شهره دهر است چنانک
زری و مخمل او شاهد هر جایی بود
وز ولای علیش فخر فزونست ولی
مردم کاشان پیوسته تولایی بود
صورت و صوت نکو را هم از ایام قدیم
با بنی القاسان همدوشی و دربایی بود
مردمش را ز هوای خوش و انفاس لطیف
صوت داوودی و الحان نکیسایی بود
گفت این جامه ی جانبخش به نوروز بهار
گرچه افسرده دل از عزلت و تنهایی بود
مقدمه
امام زین العابدین : من سعاده المرء ان یکون متجره فی بلاده
از سعادت وخوشبختی مرد آن است که تجارت و داد و ستد او در شهر خودش باشد .
صنایع دستی که می تواند هم حالتی کارگاهی و هم حالت خانگی داشته باشد
همانند صنایع کوچک قابلیت استقرار در شهر و روستا را دارد و بدون نیاز به
تکنولوژی پیشرفته ، متکی به تخصص های بومی و سنتی است و قسمت اعظم مواد
اولیه مورد مصرف آن از داخل اقلیم تهیه می شود . افزون بر این ، صنایع دستی
برای ویژگی های هنری و مصرفی بوده و علاوه بر داشتن جنبه های قوی ،
برخوردار از ذوق ، اندیشه و فرهنگ تولید کننده نیز هست و در مجموع می توان
آن را هنرهای صناعتی نامید ، چرا که هم ویژگی های یک صنعت را داراست و هم
ضمن برخورداری از خصوصیات هنری ، هنر محض (pure arts ) محسوب نمی شود و به
پشتوانه کارایی های مصرفیش و از آنجا که قابلیت تولید و تکرار دارد بیشتر
جزو گروه هنرهای کاربردی ( Applied Arts ) قرار می گیرد . صنایع دستی به
مجموعه ای از ( هنرهای صناعتی ) اطلاق می شود که عمدتاً با استفاده از مواد
اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اصلی تولید به کمک دست و ابزار دستی ،
موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری
صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه
محصولات از محصولات مشابه ماشینی و کارخانه ای می باشد . به تعریفی دیگر ،
هنرهای صناعتی بخشی از هنر های سنتی است که حقیقت متعالی هنر را با فنون و
مهارت های صنعتی متناسب آمیخته و با قابلیت تکثیر در متن زندگی فردی و جمعی
عرضه کرده است . با این همه از آنجا که تأثیر فوق العاده سنت و رسوم منطقه
ای در صنایع دستی به خوبی قابل رؤیت است تعریف مشخص و معینی به عنوان یک
تعریف استاندارد از آنچه صنایع دستی نامیده می شود نمی توان به دست داد .
در این بین جهت آشنایی علاقمندان به صنایع دستی بر آن شدیم تا تعدادی از
این نوع صنایع را که در کاشان در گذشته رواج داشته و یا اکنون در حال
فعالیت می باشند به خوانندگان عزیز معرفی نماییم .
کاشی سازی :
کاشی سازی و ساخت سفال های لعابی هنری است پر سابقه که طی آن انواع خشتی
کاشی ها با استفاده از طرح های هندسی ، اسلیمی ، ختایی و غیره برای استفاده
در ابنیه مذهبی و تاریخی از طریق قالب گیری گل رس پختن آن در کوره و لعاب
زنی ، نقاشی و پخت مجدد در کوره ساخته و پرداخته می شود . کاشی سازی در
کاشان از قدمت و سابقه دیرینه ای برخوردار می باشد . غنی ترین و زیبا ترین
کاشی زرین فام کاشان در دوران ایلخانی توسط هنرمندان کاشان به جهان هنر
عرضه شد . کاشی از قرن 7 به بعد به عنوان تزیین بنا رواج پیدا کرد . کاشی
به علت آنکه زادگاهش کاشان بوده کاشی نامیده شد . کاشی و سفالهای زرین فام
کاشان مربوط به خاندان زیادی در کاشان به ویژه دو خانواده ابوطاهر و ابوزید
کاشانی می باشد .
سفالگری :
سفالینه های به دست آمده از تپه های سیلک حاکی از قدمت این هنر در کاشان
می باشد . کهن ترین چرخ سفالگری که در دنیا کشف شده در منطقه باستانی سیلک
بوده است . سفالگری قدیمی ترین صنعتی است که به دست بشر به وجود آمده و
زادگاه آن کاشان است . به محصولاتی که با استفاده از گل رس و همچنین گل
حاصله از سنگ های کوارتز و کائولن به کمک دست و چرخ سفالگری ساخته و سپس
پخته می شود سفال اطلاق می شود . سفال ها گاه با لعاب و گاه بی لعاب بوده
اند . برای زیبایی بیشتر اشیاء ساخته شده در کاشان بر حسب سنت و رسوم اقدام
به نقاشی ، کنده کاری و یا ایجاد نقوش برجسته روی آنها شده و از لعاب
مناسب برای پوشش سطح اشیاء استفاده می شود . کاشان از مراکز مهم سفالگری در
ایران است که از دوره نوسنگی آغاز شد و در قرون وسطی به اوج شهرت و اعتبار
رسید و امروزه پس از 6 هزار سال فعالیت و تولید هنوز هم ظروف بسیار ظریفی
در کاشان تهیه و تولید می شود .
اصول اربعه معماری و گنبد سازی :
در تپه سیلک اولین گنبد ها بر روی خانه هاساخته می شده است . اولین بار
گوشه سازی که پله اول رسمی بندی است در گوشه اتاق ها ساخته شد و سپس تبدیل
به رسمی بندی گردید . این کاربندی در اصول اربعه هم نقش سازه ای و هم نقش
تزیینی داشت ( رسمی بندی ) که رفته رفته شکل تزیینی به خود گرفت و یزدی
بندی که اوج هنر آن توسط معماران کاشانی صورت گرفته ، به وجود آمد . مقرنس
یا قطار بندی بعدها پا به عرصه معماری گذاشت . گره سازی نیز یکی از اصول
اربعه معماری می باشد . حدود یکصد سال قبل کاسه سازی به این هنر افزوده شد و
اصول اربعه به اصول خمسه تبدیل گردید . اولین نوع کاسه سازی توسط استاد
جعفرخان کاشی رستم معماران ایران در آن زمان یک هفت کاسه در سقف هشتی مسجد
شهید مطهری تهران ابداع کرد و هنر کاربندی را که افتخار هنرمندان عرصه
معماری ایران به خصوص کاشان است ، کامل کرد . مرحوم استاد علی مریم کاشانی و
زنده یاد استاد شعرباف از نام آوران هنر معماری خطه کاشان می باشند .
گچ بری :
گچ بری از اجزاء مهم تزیینات معماری ایران است که به صورت کنده کاری ،
برجسته کاری ، نقاشی و گاه کتیبه از قدیمی ترین زمانها درمعماری کاشان
کاربرد داشته است . برای گچ کاری نخست قطعه بزرگی از خمیره گچ را به روی
دیوار یا سقف می مالند تا پایه نقش تشکیل شود ، پس از تعیین قالب نقش ،
هنگامی که گچ به سختی پنیر شود ، نگاره ها و صورت های اصلی را به روی آن
کنده کای می کنند و هر گاه لازم باشد تکه های کوچک گچ بر آن می افزایند .
پس از آنکه گچ مانند سنگ سخت شد آن را می بندند و صیقل می دهند تا خطوط نقش
ها روشن و جاندار گردد و سپس با یک پوشش گچی به آرایش آن می پردازند . در
کاشان به خانه طباطبایی ها و عامری ها به عنوان نمونه ای از گچ بری های
زیبای جهان می توان اشاره کرد .
آجر کاری :
در تپه سیلک کوره های آجر پزی مربوط به هزاره یکم پیش از مسیح از زیر خاک
بیرون آورده شده است . در زمان سلجوقیان روش تزیین بنا با آجر به دلیل
موقعیت اقلیمی کاشان در آن متداول شد که دیوار سلجوقی و مناره مسجد جامع از
این نوع بناها می باشد . و از آن تاریخ به بعد جزء خصوصیات معماری ایرانی
شده است . این روش عبارت از تزیین با آجر است و آن را هزار باف می نامند .
آجر پزی و آجر کاری از جمله صنایعی است که در کاشان رواج داشته و هم اکنون
نیز کوره های آجر پزی در کاشان فعالیت دارند و در زمینه آجر کاری و تزیین
بنا با آجر در کاشان ابنیه و ساختمان های زیادی وجود دارد که می توان به
مسجد آقا بزرگ و تیمچه امین اله اشاره کرد .
گره چینی :
گره چینی چوب از هنرهای ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی در ایران رایج
بوده است . گره ها اتصالات کوچکی می باشند که بدون چسب یا هر نوع پیوندی
توسط کام و زبانه از چوب درست می شوند و به صورت زبانه ای به یکدیگر قفل می
شوند و نقش های زیبایی به وجود می آورند که هر چه ظریف تر باشند از نظر
هندسی ارزش بیشتری دارند . برای ساخت گره چینی از چوب چنار ، گردو ، نارنج ،
گلابی و عناب استفاده می شود . گره چینی جهت درها و پنجره ها ، ارسی ها ،
رحل ها ، منبر ها و جانپناه ها استفاده می شده است . از استادان بنام و
برجسته این هنر می توان از استاد محمد علی کارگر و استاد جواد شفایی در
کاشان نام برد . در ها و پنجره های باغ فین نمونه ای از گره چینی چوب در
کاشان می باشد .
قالی بافی :
سوابق تاریخی فرش بافی کاشان ریشه در زمان های دور داشته و علی رغم بحران
های اقتصادی توانسته است همچنان به بقای خویش ادامه دهد . قالی های تاریخی و
گرانبهای کاشان مظهر زیبایی ، ذوق و هنر ایرانیان در جهان است . قالی شیخ
صفی در اردبیل که دارای تاریخ و امضای استاد مقصود کاشانی است نشانه این
امر است . مقارن با اوج گیری رنسانس در اروپا در کاشان عصر صفوی قالی هایی
تولید گردید که به خاطر زیبایی افسانه ای شان امروزه موجب شکوه و افتخار
موزه های بزرگ می باشد . کاشان مرکز بافت قالی درباری بوده و توسط شاه عباس
کبیر بنیاد گذاشته شده است که به قالی شاه عباس معروف است . کاشان با
تولیدات قالی نقش به سزایی در تجدید حیات هنری ایران داشته است .
نقشه کشی قالی :
از تصویری که بر سفال سیلک موجود است می توان حدس زد احتمالاً نقشه کشی در
آن دوره در کاشان وجود داشته است . طرح ها و نقشه های قالی ایرانی اکثراً
به نام محل بافت آن معروف شده اند و قالی های کاشان نیز از این جمله می
باشند . در نتیجه نقشه ها از طرح ها و تنوع بی شماری برخوردارند . نقشه های
قالی کاشان جای کاملاً مشخص و برجسته ای دارند . طرح های قالی ریشه در
فرهنگ های قومی و شرایط جغرافیایی مناطق مختلف دارد و بسیاری از نقشه های
قالی کاشان بر این اساس می باشد و در این بین می توان به طرح هایی چون :
محتشم کاشان ، درختی کاشان ، شکارگاه ، بته جقه ای کاشان ، سجاده ای ابریشم
کاشان و غیره اشاره کرد . نقشه کشی قالی در کاشان از بدو شروع قالی بافی
در کاشان رواج داشته و امروزه نیز افراد زیادی تحت عنوان نقشه کشی قالی در
کاشان مشغول فعالیت می باشند . مرحوم محمد افسری از استادان بنام این هنر
در خطه کاشان است .
مخمل بافی :
مخمل نوعی پارچه نخی و ابریشمی است که یک روی آن صاف و روی دیگر آن دارای
پرزهای لطیف و نزدیک به هم می باشد که به یک سو خوابیده است . به عبارت
ساده تر مخمل نوعی پارچه پرزدار است . مخمل از هنرهای صناعتی است که
بافندگان زیادی در کاشان داشته و در دوره آل بویه و سلجوقیان این صنعت از
رونق ویژه ای برخوردار بوده است . سر پرسی سایکس در کتاب تاریخ ایران می
نویسد : دیگر از صنایع ظریف ، زری های گلدار و مخمل های قدیم کاشان است که
بسیار قشنگند و به راستی جای تأسف است که بانوان ایرانی پارچه های اروپایی
را بر آنها ترجیح می دهند .
شعر بافی :
شعر بافی همان پارچه بافی است که جولائی نیز گفته می شود . در فرهنگ فارسی
شعر به معنای موی باریک و موی انسان یا حیوان می باشد و به بافنده این کار
موباف می گویند . تاریخ دقیق اولین دستگاه بافندگی معلوم نیست . شاید
بتوان گفت ، هنر پارچه بافی در ایران قدمت چندین ساله دارد . در حال حاضر
حدود 50 دستگاه شعر بافی در محله ها و کارگاه های قدیمی کاشان فعال می باشد
. پارچه های شعر بافی که در کاشان تولید می شود بیشتر به مناطق غرب و کرد
نشین کشور فرستاده می شود و دارای ابعاد مختلفی است . به دلیل بافت ساده آن
می توان قدمت آن را بسیار دورتر از دیگر بافته ها دانست .
زری بافی :
زری نوعی پارچه است که تمام و یا فقط گلها و خطوط آن از تار و پود سیمین
یا زرین باشد . به تعریفی دیگر زری پارچه ای است کاملاً ابریشمی و دارای
نقوش بسیار متنوع و ظریف که به جهت وجود نوعی نخ معروف به گلابتون در سراسر
پارچه ، به آن زری یا زربفت اطلاق نموده اند . تاریخ زری بافی در ایران به
دوران ساسانیان بر می گردد که بیشتر برای لباس پادشاهان و اشراف از آن
استفاده می شده است . در دوره صفویه این هنر صناعی از پیشرفت چشمگیری
برخوردار گردید و کاشان از جمله شهرهایی بود که زری بافی در آن رونق زیادی
داشت . از دوره صفویه به بعد گرچه زری بافی در بسیاری از شهرها رونق خود را
از دست داد ولی در کاشان همچنان به بقای خود ادامه داد .
زیلو بافی :
زیلو نوعی فرش یا زیر انداز است که با دار ایستاده بافته می شده است که با
نخ و پنبه و دو رنگ مختلف بافته می شود . زیلو بافی در ایران دارای قدمتی
طولانی است . می توان پیدایش آن را به قرون اولیه اسلامی نسبت داد .
مهمترین مرکز زیلو بافی در ایران میبد یزد می باشد و به تدریج توسط
استادکاران ، این حرفه به کاشان آورده شد و کاشانیان با ذوق و استعدادی که
در بافت زیلو از خود نشان دادند ، توانستند زیلوهایی در طرح و رنگ های زیبا
و متنوع و هندسی ببافند . به دلیل گرمی هوای کاشان و خنکی این زیر انداز ،
مردم کاشان زیلو را مورد استفاده قرار دادند . نقوش مورد استفاده در زیلو
زاییده ذهن خلاق بافندگان آن است که از درهم آمیختن خطوط هندسی ایجاد شده
است .
گیوه بافی :
گیوه بافی از دیگر صنایع دستی قدیمی ایران است که به عنوان پاپوش مورد مصرف است . مواد اولیه
تهیه گیوه : پارچه نخی ، چرم ، نخ تابیده شده ، کتیرا ، جوهر نیل و میخ می
باشد . گیوه دارای دو طرح و شکل می باشد ، گیوه تخت لاستیکی و تخت پارچه
ای ، گیوه ایرانی خیلی راحت و برای آب و هوای ایران مناسب است . گیوه یک
زیره پارچه ای به نام شیوه دارد که دوام و مقاومت آن بسیار زیاد است ویک
رویه نخی . اکنون گیوه بیشتر مورد مصرف روستاییان است . گیوه بافی در نشلج
کاشان هنوز رایج می باشد .
گلیم بافی :
گلیم بافته ای است با دار عمودی و گاهی افقی و بدون پرز که با نخ پشمی ،
پنبه ای یا کنفی با درگیری تار و پود بافته می شود . به این ترتیب که از نخ
پنبه ای به عنوان تار و از نخ پشمی رنگارنگ به عنوان پود استفاده می شود .
با بررسی نقوش بر روی گلیم می توان به ریشه اعتقادات و باورهای انسانی دست
یافت . گلیم بافی طی قرون و اعصار متمادی پدید آمده و از جمله صنایعی است
که در گذشته در کاشان رواج بسیاری داشته و در زمان صفویه رشد ویژه ای پیدا
کرد .
رفوگری :
رفوگر این یار دیر آشنای قالی پابه پای آن زندگی کرده و با تحمل ناملایمات
به عنوان یاوری سخت کوش همواره در کنار خانواده قالی بوده است . رفوگر به
صاحب حرفه هایی اطلاق می شود که ضمن آگاهی از علل و چگونگی بروز عیب ، با
اشرافیت کامل نسبت به رفع یا ترمیم محل آسیب آن چنان اقدام نماید که قابل
شناسایی نبوده و یا به سختی بتوان آن را رؤیت نمود . ذوق سرشار ، حوصله
فزون و خلاقیت به عنوان سلاح یک استاد کار رفوگر می باشد . کاشان به دلیل
اینکه همواره در تولید فرش قدمتی به بلندای تاریخ دارد ، لذا رفوگری که از
خانواده فرش می باشد پابه پای آن آمده و هنوز هم ادامه دارد .
رنگرزی :
رنگرزی به معنای رنگ کردن الیاف ، پارچه ، نخ و دیگر مواد نساجی می باشد .
رنگرزی ارتباطی خاص با رنگ آمیزی الیاف نساجی دارد . قدمت رنگرزی با صنعت
نساجی یکسان است . در گذشته کارگاه های رنگرزی زیادی در کاشان وجود داشته و
به علت ارتباط این صنعت وهنر با نساجی و قالی بافی همواره این دو هنر
دوشادوش هم قرار داشته اند و امروزه با توجه به مشکلات پیش روی کماکان این
کارگاه ها به حیات خود ادامه می دهند . و هر موقع صنعت نساجی رونق داشته ،
رنگرزی هم به علت ارتباط با آن دارای رونق بوده است .
نمد مالی :
نمد کف پوشی است که از پشم حلاجی شده پهنه می شود و اگر در تولید آن مهارت
و دقت به کار رود دارای مزایای گوناگونی است . چون افزون بر زیبایی ،
رطوبت کمی را جذب می کند و حمل و نقل آن نیز آسان است و بالاخره نسبت به
هزینه اش بادوام است . نمد مورد استفاده ایلات و روستاییان است . محصولات
تولیدی از نمد عبارتند از جلیقه چوپانی و فرش نمدی . چادر نشینان معمولاً
برای تولید نمد ، چین اول پشم گوسفند را مورد مصرف قرار می دهند که مرغوب
تر می باشد . نمد مالی در گذشته در کاشان وجود داشته و امروز منسوخ شده است
و امید است با حمایت دست اندرکاران دوباره این حرفه در کاشان رواج پیدا
نماید .
مسگری :
مسگری یکی از صنایع دستی قدیم و زیبای ایران و کاشان است . از شمش مسی
برای تهیه ورق مسی به وسیله چکش کاری استفاده می کنند . برای ظرف های کوچک
از یک تکه مس استفاده و آنقدر آن را چکش کاری می کنند تا شکل مورد نظر به
دست آید . ظروف بزرگتر از دو یا چند ورق مسی ساخته می شود . محصولات عمده
مسگری عبارتند از سینی های مختلف ، علم ها ، دیگ ، تنگ ، گلدان و ظروف دیگر
. پیشینه مسگری در کاشان به حداقل 7 هزار سال پیش می رسد و چاقوی مسین در
تپه سیلک گواه این مدعاست .کاشان از مراکز بزرگ مسگری در ایران می باشد و
بازار مسگرها در کاشان هنوز وجود داشته و مراسم آبریزان مسگرها تا چندین
سال قبل برگزار می شده است .
مشبک کاری ، منبت کاری ، کنده کاری ( چوب ) :
شیوه ای دیگر از تولید محصولات چوبی است که طی آن طرح ها و نقوش سنتی با
استفاده از مغار ، تیشه ، ارّه و سایر ابزار نجاری بر روی چوب های مرغوب و
بادوام شکل می پذیرد و یکی از ظرایف صنایع دستی ایران و کاشان است که تلفیق
بلیغی از هنر و حوصله محسوب می شود و دست اندر کاران آن از مواد اولیه
ارزان و فراوان محصولاتی گرانبها با ارزش های مصرفی و هنری فوق العاده بالا
پدید می آورند . نمونه های زیادی از این هنر در کاشان یافت می شود که
گویای رونق این صنعت در کاشان است . منبت و کنده کاری بر روی چوب بیشتر در
معماری کاربرد داشته است . در کاشان درب هایی که می خواستند حریم اتاق به
وسیله آن حفظ شود از منبت و کنده کاری استفاده می کردند و مشبک ها بیشتر در
روزنه ها و پنجره ها کاربرد داشته است .